آمپلی فایر 200 وات با 2SC5200 و 2SA1943 همراه با pcb - الکترونیک ولتاژ

آمپلی فایر ۲۰۰ وات با ۲SC5200 و ۲SA1943 همراه با pcb

بررسی و مشخصات مدار تقویت‌کننده ترانزیستوری ۲۰۰ وات

مدار تقویت‌کننده ترانزیستوری ۲۰۰ وات Afi نیازی به تنظیم جریان بی‌بار کلاسیک برای ترانزیستورهای ۲SC5200 و ۲SA1943 ندارد. این تقویت‌کننده قادر است با بلندگوی ۴ اهمی، قدرت ۱۰۰ وات RMS و با بلندگوی ۸ اهمی، قدرت ۲۰۰ وات RMS را تأمین کند.

ولتاژ کاری تقویت‌کننده:

  • حداکثر ولتاژ: ۲X۵۰ ولت DC با جریان ۶ آمپر (می‌توانید از ترانسفورماتورهای ۲X۳۳VAC یا ۲X۳۶VAC استفاده کنید).
  • خازن‌های فیلتر تأمین انرژی: برای دیودهای پل، مقادیر بین ۴۷۰۰ میکروفاراد تا ۱۰٫۰۰۰ میکروفاراد مناسب است. همچنین می‌توانید از دیودهای KBU10M یا ۴ عدد دیود P600J با جریان ۶ آمپر استفاده کنید.

خازن ۳۳۰ پیکوفاراد: این خازن از نوسانات فرکانس بالا در تقویت‌کننده جلوگیری می‌کند. اگر خازن ۳۳۰ پیکوفاراد را نتوانید پیدا کنید، می‌توانید از خازن ۲۷۰ پیکوفاراد به جای آن استفاده کنید.

ترانزیستورهای ۲SA1015: نویسنده به این نکته اشاره کرده است که نمونه‌های تقلبی زیادی از این ترانزیستورها در بازار وجود دارد. برای تشخیص اصل بودن ترانزیستورها، باید مقدار BETA یا hFE را با استفاده از یک مولتی‌متر دیجیتال اندازه‌گیری کنید. مقدار hFE برای ترانزیستور ۲SA1015 باید حدود ۱۸۰ یا کمی کمتر باشد. همچنین می‌توان از ترانزیستورهای ۲N5401 به جای ۲SA1015 استفاده کرد، ولی باید به تفاوت‌های اتصال پایه‌ها دقت کنید و پایه‌های بیس و کلکتور را در مونتاژ PCB تغییر دهید (تجربه من با ترانزیستورهای ۲SA733 نیز نشان داده که این تغییرات لازم است).

ترانزیستورهای ۲SC5200 و ۲SA1943: در نصب این ترانزیستورها بر روی هیت‌سینک (خنک‌کننده) باید از عایق‌های مناسب استفاده کرد. همچنین مقاومت‌های معادل برای ترانزیستورهای خروجی ۰.۳۳ اهم باید مورد استفاده قرار گیرند.

خنک‌کننده‌ها: نویسنده اشاره کرده که می‌توانید از خنک‌کننده‌های TIP41-TIP42 برای این ترانزیستورها استفاده کنید. اگرچه من فضایی برای نصب خنک‌کننده در نظر گرفتم، ولی می‌توانید از دو نوار آلومینیومی ۲ میلی‌متری یا یک خنک‌کننده کوچک جداگانه استفاده کنید یا وضعیت حرارت را بررسی کنید.

سیم‌پیچ ۵ میکروهنری: باید به اندازه‌ای عریض باشد که بتواند یک مقاومت ۱۰ اهمی ۱ وات را به صورت ۱۱ دور با سیم ۱ میلی‌متری بپیچید.

شماتیک:

مدار آمپلی فایر 200 وات

آماده شده مدار:

تصویری از اماده شده مدار


پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

ساخت کنترل تن مگابیس | Mega Bass Preamplifier Tone Control

آنچه در این پست میخوانید اندازه برد: ۷ سانتی متر در ۱۵.۸ سانتی متر فیلم تست: برای دانلود pcb روی…

بیشتر بخوانید

ساخت آمپلی فایر ۴۰۰ وات

آنچه در این پست میخوانید ساخت آمپلی فایر ۴۰۰ وات همراه با pcb فیلم تست: برای دانلود pcb و… روی…

بیشتر بخوانید

ساخت کنترل تن استریو ۳ باند

آنچه در این پست میخوانید Components ساخت کنترل تن استریو 3 باند همراه با pcb شماتیک: لیست قطعات: Components 1….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *