امپلی فایر ۲۰۰ وات rms با ورودی ۱۲ ولت
امپلی فایر 200 وات rms باTIP147 وTIP142 وTL494 و ورودی 12 ولت همراه با pcb
له، حتماً! در اینجا تحلیل کامل و توضیحات درباره طراحی مدار تقویتکننده خودرو با توان RMS 250 وات و استفاده از فیلتر SMPS، ترانسفورماتور EI35، و مدارهای مختلف مربوط به آن ارائه شده است.
تحلیل و طراحی مدار تقویتکننده خودرو
1. مشخصات کلی پروژه:
- توان خروجی: 250 وات RMS
- مدار تقویتکننده: استریو 2×100 وات RMS یا مونو 200 وات RMS
- مدار کنترل: شامل تنظیم باس و مدار کراساور با استفاده از OPAMP TL072P
- ترانزیستورهای قدرت: TIP147 و TIP142 (دارلینگتون) یا BDW83C و BDW84C به عنوان جایگزین
- مدار تأمین برق: مبدل DC-DC با TL494 و تغذیه تنظیمشده +35V/-35V و +15V/-15V
- ترانسفورماتور: EI33
2. جزئیات طراحی مدار:
الف. مدار تقویتکننده:
- توان خروجی:
- میتوانید از این مدار به صورت استریو با توان 2 × 100 وات RMS استفاده کنید یا به صورت مونو با توان 200 وات RMS با اتصال پل (Bridge).
- ترانزیستورهای قدرت:
- TIP147 و TIP142: این ترانزیستورهای دارلینگتون برای تقویت سیگنالهای قدرتی استفاده میشوند. اگر نیاز به قطعاتی با توان بیشتر باشد، میتوانید از BDW83C و BDW84C استفاده کنید.
ب. مدار کراساور و تنظیم باس:
- مدار کراساور:
- با استفاده از OPAMP TL072P که به عنوان تقویتکننده تنظیم شده است. این مدار به شما امکان میدهد تا فرکانسهای مختلف را از هم جدا کنید و تنظیمات دقیقتری بر روی صدا داشته باشید.
- تنظیم باس و تریبل:
- تنظیمکنندههای باس و تریبل به شما امکان میدهند که کیفیت صدا را به دلخواه تنظیم کنید.
ج. مدار تأمین برق:
- مدار DC-DC Converter:
- TL494: برای کنترل PWM و تنظیم ولتاژ خروجی استفاده میشود. این مدار برای تأمین ولتاژ +35V و -35V برای تقویتکننده استفاده میشود.
- تأمین ولتاژ کراساور:
- TIP41C و TIP42C: برای تأمین ولتاژ +15V و -15V برای مدار کراساور استفاده میشود.
د. ترانسفورماتور و MOSFETها:
- ترانسفورماتور EI33:
- این ترانسفورماتور برای تأمین توان لازم به کار میرود. استفاده از ترانسفورماتور EI33 در بسیاری از طراحیها به دلیل قابلیتهای خوب آن توصیه شده است.
- MOSFETها:
- IRF1010N: در خروجی مدار TL494 برای کنترل توان استفاده میشود. میتوانید از MOSFETهای IRF3205، IRFZ44، و 50N06 به عنوان جایگزین استفاده کنید.
ه. بخش REM (Remote):
- مدار REM:
- این بخش از مدار به شما اجازه میدهد که سیستم تقویتکننده تنها زمانی که ماشین روشن است فعال باشد. یک سیم از سیمکشی اشتعال ماشین (Ignition Wire) به این بخش متصل میشود تا سیگنال لازم برای فعالسازی مدار را فراهم کند. به این بخش نیاز به ولتاژ +12V دارید.
3. طراحی و ساخت PCB:
- طراحی PCB:
- نقشه شماتیک: طراحی دقیق نقشه شماتیک برای تمامی مدارها.
- چیدمان PCB: قرار دادن اجزاء به گونهای که عملکرد بهینه و خنککنندگی مناسب را فراهم کند.
- مدیریت حرارتی:
- اطمینان حاصل کنید که ترانزیستورها و MOSFETها به خوبی خنک میشوند. استفاده از هیتسینکهای مناسب برای اجزاء قدرت ضروری است.
4. نکات ایمنی و تست:
- احتیاط با ولتاژ بالا:
- به دلیل ولتاژهای بالای خروجی و ورودی، رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از تماس با ولتاژ بالا ضروری است.
- آزمایش نهایی:
- قبل از استفاده نهایی، مدار را با بارهای مختلف تست کنید و تنظیمات لازم را برای دستیابی به عملکرد مطلوب انجام دهید.
نتیجهگیری
این طراحی شامل یک تقویتکننده 250 وات با استفاده از مدارهای SMPS، ترانسفورماتور EI33 و MOSFETهای مناسب است. طراحی و ساخت مدارهای کراساور، کنترل باس و تریبل، و تأمین برق با استفاده از TL494 و ترانزیستورهای TIP41C و TIP42C باعث ایجاد یک سیستم صوتی با کیفیت بالا میشود. رعایت نکات ایمنی و مدیریت حرارتی نیز برای عملکرد صحیح و طول عمر بیشتر مدار اهمیت دارد.
شماتیک مدار بوست که داخل پروژه استفاده شده:
شماتیک امپلی فایر 200 وات در پروژه:
تصویری از نمونه های اماده شده پروژه:
فیلم تست و مونتاژ: